10/08 Mazání jízdního kola
Pravidelné mazání jízdního kole je důležité pro jeho lehký chod a dlouhou životnost jeho komponentů.
Při mazání věnujme pozornost všem pohybujícím se částem kola, hlavně řetězu. K mazání používáme výhradně přípravky určené pro jízdní kola.
- Před mazáním olejem vždy dokonale očistíme vnější část ložisek od nečistot, abychom tyto nečistoty nevplavili olejem dovnitř.
- Přílišné množství mazadla nebo vazelíny přikryje nečistot a zvyšuje opotřebení součástek. Vždy, když skončíme mazání, setřeme přebytečné mazivo a pečlivě utřeme své kolo.
- Dáváme pozor, aby se mazací prostředky nedostaly na pláště, ráfky, brzdové špalíky nebo kotouče kotoučových brzd.
Lehká mazadla (olej)
Lehká mazadla se používají k mazání řetězu, pastorků volnoběžky, nebo závitů. Olej působí dobře při prvním použití, ale brzy začne přitahovat nečistoty, a navíc se snadno smyje vodou. Jízdní kola mazaná olejem vyžadují stálé čištění a opětovné mazání. Daleko lepší volbou jsou speciální cyklistická mazadla se syntetickými složkami, která ve značné míře zvyšují trvanlivost a odolnost proti vodě. Mazadlo vždy používáme šetrně, přesně a jen tam, kde je ho třeba. Nejlepším způsobem aplikace lehkého mazadla je forma aerosolového postřiku
Středné tuhá mazadla (vazelína)
Středně tuhá mazadla používáme na ložiska, kolíky otočných čepů v přehazovačce, vodicí kolečka a všechny držáky napínacích prvků. Vazelína se vyrábí na bázi minerálních olejů nebo syntetických maziv smíšených s tužidlem a dalšími komponenty, které zvyšují její účinnost. Ať už používáme jakákoliv mazadla, nikdy je nemícháme, protože nekompatibilní složky je mohou zbavit účinnosti.
Je důležité zamezit vnikání nečistoty do pouzdra, protože to způsobuje korozi a snížení výkonnosti. Vazelínou stačí natřít ložiskové dráhy tak, aby se do nich kuličky vlepily. Není potřeba dávat tuk mimo ložiskové dráhy. Levnou alternativou speciální mazničky je obyčejná plastová injekční stříkačka naplněná vazelínou.
Mazání řetězu
Při mazání řetězu, točíme klikami dozadu a mažeme články pohybujícího se řetězu. Všechno nadbytečné mazadlo setřeme z vnějších ploch článků, aby byly suché. Při mazání namažeme za chodu taktéž pastorek volnoběžky.
Mazání sedlovky a představce řídítek
Sedlovku vyjmeme a mazadlo volně naneseme na vnější část trubky. Mazání sedlovky je důležité, neboť se zde stýkají dva různorodé materiály (sedlovka bývá obvykle z hliníku a sedlová trubka zpravidla z oceli). Tento úkon provádíme alespoň jednou za rok. Stejně tak postupujeme i u představce řídítek, než jej dáme zpět do řízení.
Mazání lanka
S výjimkou lanek potažených teflonovou vrstvu, mažeme vnitřek bovdenu. Pokud naše jízdní kolo nemá lankové vedení se štěrbinou, která umožní, aby lanko klouzalo v bovdenu, uvolníme lanka a bovdeny z úchytek, namažeme a namontujeme zpět.
Mazání ložisek
Ložiska (hlavová, ve středovém složení a nábojích) mažeme poté, co jsme veškeré součástky rozmontovali, vyčistili v rozpouštědle a odstranili všechny stopy starého mazadla. Pro tuto práci je nejlépe využít speciální mazničky. Kuličky ložisek vždy zatlačíme do mazadla
Mazání přesmykače a přehazovačky
Při mazání přesmykače a přehazovačky dáváme pozor, abychom mazacího prostředku nenanesli příliš mnoho. Přebytečné mazivo způsobuje usazování špíny a prachu.
MADOIL s.r.o.
Sovadinova 3552/10a, 690 02 Břeclav
Volejte ZDARMA: 800 213 214
info@madoil.cz www.madoil-servis.cz www.madoil-shop.cz www.madlube.cz www.olejnicka.czPo - Pá 7:00 - 16:30 | So: 8:00 - 11:00